Bila Embrio Mula Bersuara


Kadar kelahiran bayi baru di Malaysia merupakan pertambahan yang constant dan maintain jika mahu di bandingkan dengan negara-negara maju lain di Asia seperti Jepun, Taiwan dan China. Populasi penduduk di Malaysia jika di bandingkan dengan Jepun bernisbah 1:4 daripada 127 juta orang.

Tetapi kadar kelahiran di Jepun tetap kurang peratusannya di sebabkan perkembangan ekonomi yang pesat di mana rakyatnya lebih cenderung bekerja daripada berumahtangga dan memikirkan perihal seks di samping faktor genetik yang tidak membenarkan seseorang itu untuk mempunyai ramai anak. Selain itu, kekangan daripada kerajaan sebagai contoh di China setiap keluarga hanya di benarkan mempunyai satu atau dua orang anak sahaja dan kebanyakkan kehamilan si isteri akan di rancang dahulu.


Berbanding di Malaysia kerajaan tiada halangan terhadap sesebuah keluarga untuk melahirkan seberapa ramai anak. Faktor kehidupan juga menyumbang populasi maintain kelahiran di Malaysia sebagai contoh masyarakat di kampung kebanyakan mempunyai anak ramai. Ini di sebabkan tiada aktiviti yang lebih seronok pasangan-pasangan hendak di lakukan berbanding di bandar yang majoriti penduduknya lebih bekerjaya dan sibuk di samping hiburan lain yang boleh di lakukan untuk di isikan semasa lapang.

Kesedaran perancangan kehamilan juga merupakan faktor di mana terbukti ramai pasangan tidak memikirkan akan soal kehidupan. Ramai remaja Malaysia sekarang over matured contohnya dalam hal berkaitan mengenai perhubungan seks.  

Trademark seperti Karam Singh Wallawey 'bagi sedap-sedap dulu nikmat sakit kemudian cerita'' memakan diri dan terbukti kehamilan luar nikah di luar jangkaan berbanding di negara maju di mana mempraktikkan slogan seperti 'cover your diddle then fiddle her middle' or 'package your meat for a real nice treat' amat di titikberatkan walaupun sehari berkali-kali round dan resultnya success.

Walau apapun perkembangan kesuburan populasi di Malaysia boleh di katakan positif jika di pertimbangkan dari segi untuk menjadi sebuah negara maju di mana ekonomi dapat di pertingkatkan.

Tetapi setiap yang positif mesti ada negatifnya. Isu-isu seperti susah untuk mendapat anak, kemandulan dan tidak berumah tangga sehingga tua merupakan masalah yang patut di tangani dengan segera.

Perbagai kaedah dan rawatan di perkenalkan dan terbaru specialist kesuburan, CARE Fertility yang berpusat di Manchester di petik dari laporan bbc telah membuat percubaan di mana menggunakan kaedah baru, IVF untuk memberi lebih peluang kepada wanita agar dapat pregnant dan mempunyai anak dengan mengimplan semula ambrio yang di ambil dari dalam rahim wanita.




So, pilihan anda bersyukur mempunyai anak yang ramai atau ingin berdepan masalah kesuburan?

Hobbit Wallawey berkata heyy...!!
Orang kampung suka ramai anak
Orang bandar suka 'anak ayam'
Orang muda suka 'anak haram'
Orang sihat akalnya suka anak yang dapat berbakti dan mengenang jasa kepada kedua ibubapanya, agama mahupun membantu perkembangan sosio-ekonomi keluarga, bangsa serta negaranya. Jumlah bilangan anaknya bukan menjadi ukuran yang penting nilai dan kualiti seseorang di utamakan.

2 comments: