Asal-usul i-City

Bottle Tree Ranch telah di ideakan oleh Elmer Long yang berasal dari Route di California's Mojave Country. Dia merupakan pengutip botol tegar sejak kecil azali bersama-sama ayahnya.

Setelah kematian ayahnya botol-botol yang bersepah di dalam koleksi beliau telah di biarkan tanpa kegunaan dan di manfaatkan.

Dan di suatu hening pagi yang indah pada tahun 2000 dia telah mendapat idea unik untuk merekacipta pokok-pokok daripada botol. Hasilnya, terhasillah suatu seni kalau dari pandangan orang lain di anggap bodoh dan hanya sampah.

Tapi bagi aku dia memang berfikiran jauh dan kreatif semacam Tun Dr. M.


 pokok yang senang di jaga dan tidak perlu di bajai


semakin hari semakin membesar nilainya


di malam hari semakin tinggi nikmatnya


 Pakcik Elmer Long di samping i-bottlenya


Buktinya, i-City mesti semua orang tahu kan? Tidak asing lagi bagi penduduk yang tinggal di Shah Alam umumnya dan di Malaysia secara amnya.

Tarikan utama i-city dengan plastik-plastik dan berjuta-juta kecerahan lampu LED (Light Emitting Diode) yang bersinaran.

Persamaan dengan Elmer Long Bottle Tree Ranch pula, daya tarikan utamanya adalah semasa di sebelah malam dengan 'pokok maple', 'pine' tak pon 'angsa-angsa' yang di hujani dengan warna-warni cahaya LED.


So, pengajarannya sesiapa pon dari latar belakang apa dan di mana anda berada tidak perlulah mempertikaikan tahap darjat seseorang, profesialism seperti yang ketaranya berlaku kini di mana sahaja.

Mungkinkah arkitek atau jurutera yang mengideakan i-city berprinsipkan dari Elmer Long yang hanya merupakan pengutip botol terbuang? Siapa tahu.

Perbezaan ketaranya pula, i-city hanya membazirkan duit rakyat dengan kos berjuta-juta ringgit walaupun dari sudut pelancongan mempunyai tarikannya sendiri. Di samping untuk menjana ekonomi dari semasa ke semasa, kerana harga tiketnya pon semakin menaik di sebabkan hendak cover kos maintainain lagi. Berbaloikah bayar untuk masuk?


Bagi aku tiada apa yang hendak di banggakan. Hanya lampu LED yang di pasang dan di bentukkan pelbagai bentuk saja dan teknologi yang sudah sedia ada yang di gunakan. Yang menariknya kalau ke sana hanya aksi awek-awek posing menongek gedik dan budak-budak yang kena marah dengan guard sebab tersentuh seni pameran itu.

Berbanding Elmer, tiada pembaziran di lakukan dan mengrecycle semula barang terbuang untuk di angkat menjadi suatu nilai estetika tersendiri.

Kalau macam ini baru boleh support kempen earth-hour. Bagaimanakah kalau di i-city? kempen baru sejam tapi pembazirannya beribu-ribu jam. Apa kes?



credit to : bottletreeman , i-city , flickr



2 comments:

  1. mgkn jgk i-city di ilham kan dari pakcik botol tu kan sape tahu.. n for sure mmg i-city makan bil elektrik yang sgt banyak..

    tp yg sure nye.. dorang tak pki duit rakyat.. sbb i-city is a private company not govern.. so die pki duit sndr utk build up.. cume die kene kan charge pade sape2 yang nak masuk..

    ReplyDelete
  2. structure and manage by private company. sure!

    in other case govern provide support. are you sure?

    ReplyDelete